Med 185 deltagare från 26 länder, 31 utställare och 40 posters blev REGATEC 2019 en stor succé.
Konferensen fokuserar på förnybar metan (biometan, bioSNG och elektrometan) och det är tydligt hur de olika förnybara alternativen fortsätter att utvecklas i rask takt. Biometan via rötning och uppgradering är kommersiellt tillgänglig världen över. Bara i Europa har antalet uppgraderingsanläggningar ökat från 187 till 540 anläggningar från 2011 till 2017. Den uppgraderade biogasen matas normalt in på (natur)gasnätet eller förser en tankstation med miljövänligt drivmedel. Elektrometan är på stark frammarsch och i Europa finns det drygt 40 projekt inklusive kommersiella anläggningar. En av de mer kända är Audis 6 MW ”e-gas”-anläggning i Werlte, Tyskland. Nästa år förväntas en 30 MW-anläggning tas i drift i Danmark. På förgasningssidan (bioSNG) går det lite trögare men det utvecklas ny teknik för småskalig syntesgas- och bioSNG-produktion, bland annat av Cortus Energy AB som bjöd in REGATEC-deltagarna till en studietur till deras 6 MW WoodRoll®-anläggning i Höganäs där syntesgas framställd via förgasning av biomassa ska ersätta naturgas.
I Sverige är det uppenbart hur biogasutvecklingen profiterar på den infrastruktur och marknad som byggts upp med hjälp av naturgasen. I Malmö introducerades naturgasdrivna bussar som en lösning på dålig luftkvalitet i innerstaden. Naturgas är ett rent och miljövänligt bränsle/drivmedel som reducerar utsläpp av koldioxid, kväveoxider, svaveloxider och partiklar när den ersätter framförallt diesel. Nu drivs alla Malmös stadsbussar med biogas (biometan) som förutom alla naturgasens fördelar även är förnybart. På samma sätt har andelen biogas ökat till över 90 % i mängden såld fordonsgas (biogas och naturgas) i Sverige. I områden där det inte finns något gasnät har ofta flytande naturgas (LNG) använts för marknadsuppbyggnad och back-up för den lokalt producerade biogasen. Nu när det byggs anläggningar för flytande biogas (LBG) kan den fylla motsvarande funktion.
I det västsvenska (natur)gasnätet är andelen inmatad biogas nu uppe på 20 % och den miljövänliga och effektiva ledningsbundna distributionen gör att vi kan reducera antalet tankbilar med olja, bensin och diesel på våra vägar och i våra städer.
Potentialen för förnybar metan är mycket stor. I Sverige kan vi ersätta naturgasanvändningen flera gånger om men det kräver fortsatt teknikutveckling av förgasningstekniken och en kraftig utbyggnad av intermittent elproduktion (vind- och solel) samt att biogasens alla samhälls- och miljönyttor värderas gentemot de fossila alternativen antingen i form av stöd för de förnybara alternativen och/eller ökad skatt på de fossila bränslena. Teknikutvecklingen går oerhört fort med många goda initiativ världen runt och vi ser redan nu fram emot nästa REGATEC-konferens.